كتبت : إسراء عماد 

حل الفنان أحمد زاهر، وزوجته هدى زاهر، وبناته ملك زاهر، ليلى زاهر، منى زاهر، نور زاهر، ضيوف مع الإعلامية إسعاد يونس، في صاحبة السعادة، على شاشة DMC، وتحدثو عن علاقتهم الأسرية، وكذلك مشوار ملك وليلى الفني وبداية ظهورهم.

وأوضح أحمد زاهر، أن أكبرهم ليلى، ثم ملك، ثم منى، ثم نور، وقال: “كان نفسي في ولد أسميه يوسف، وساعتها كنت بصور مسلسل حكاية حياة، وهدى كانت حامل، ورجعت بتقولي انها حامل في بنت فضحكت وقلتلها رجعيها تاني، واحنا في التصوير محمد سامي قالي هخلي اسمك يوسف في المسلسل طالما كان نفسك تسمي ابنك الاسم ده”.

وعن أول ظهور لملك وليلى أوضح أن أول ظهور لهما كان في فيلم كابتن هيما، ثم عمر وسلمى، وقال: “خدت قرار انهم يتوقفو عن التمثيل لحد ما يخلصوا جامعة، عشان عندي رأي أن معظم الفنانين اللي بيبدأو تمثيل، وهم صغيرين وبيقضو عمرهم من بدايته في التمثيل مبيتطلبوش لما يكبروا، فكنت عاوز أسيبهم لحد ما يخلصوا جامعة، ومكنتش عاوزهم يظهروا في فترة المراهقة، بس لما كنا في الجيم ياسر جلال، فضل يزن عليا وقالي عاوز ليلى تعمل دور بنتي في مسلسل الفتوة وأقنعها تمثل معاه، بس الدور كان دورها بصراحة”، وعن ملك، قال: “ملك معايا بنصور مسلسل لؤلؤ، مع الفنانة مي عمر، وليها دور حلو إن شاء الله”.

وقالت ليلى، عن مسلسل الفتوة: “كان عالم قديم جدا عليا، مشوفتش ولا اتفرجت على حاجة زي كده، بس بابا ساعدني وقالي حاجات كتير، وماما كانت بتقعد معايا على الورق فترة طويلة لولا بابا وماما مكنتش هعرف اعمل حاجة، وأصعب مشاهد المشاهد اللي مات فيه بابا وجدتي”، وعلق أحمد زاهر عن دور ليلى، في الفتوة: ” اتخضيت منها وشهادتي مجروحة عشان هي بنتي، بس أكتر مشهد أشعرتني فيه لما قالولها أن أبوها مات، مقالتش حاجة بس ريأكشنها أشعرني.. عيني دمعت.

وقالت ملك عن دورها في مسلسل لؤلؤ: “الأستاذ محمد سامي، رشحني، الدور مش كبير بس أكيد هيكون مهم بالنسبالي، وهو من إخراج محمد عبد السلام، وإنتاج سينرجي، ويشارك فيه مي عمر، إدوارد، أحمد زاهر، محمد شرنوبي، سلوى عثمان، أحمد مجدي”.

وعن علاقة أحمد زاهر وزوجته ببناتهما قالت هدى: “اتفقت مع أحمد أننا عندنا بنات مش ولاد.. ولازم نكون أصحاب، ولو مبقناش أصحاب العقد هينفرط مننا، وأجمل صحاب لينا في الدنيا هم بناتنا”، فيما قال أحمد زاهر :”باتبسط اوي لما بنقعد مع بعض وليلى بتقولي آراء حلوة ووجهات نظر مقنعة.. وليلى بتعملي أحلى بسبوسة”.